راهنمای نگهداری فرش دستباف

آشنایی با راهنمای نگهداری از فرش دستباف مزایای زیادی را برای شما به همراه دارد. به این علت که این فرش، نتیجه زحمات دست های انسانی می باشند و همچنین نتیجه تلاش های روزانه و شبانه هنرمندان بافنده فرش می باشد شستشوی فرش دستبافت.

این فرش ها ارزش و قیمت بسیار بالایی نیز دارند. علاوه بر همه این ها، به این علت که تراکم فرش های دستباف نسبت به فرش های ماشینی بسیار بالاتر است. در این مقاله چشمه قرار است شما را با راهنمای نگهداری فرش دستباف بیشتر آشنا کنیم با ما همراه باشید.

پهن کردن فرش دستباف

به منظور راهنمای نگهداری فرش دستباف در این مقاله باید شما را با نکاتی درباره این فرش ارزشمند آشنا کنیم. یکی از نکاتی که حتماً باید بدانید این است که فرش دستباف را جوری پهن کنید که در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرد.

به این علت که به مرور زمان رنگ آن پریده می‌شود و از زیبایی و ارزش آن کاسته خواهد شد. هر از گاهی فرش را سرو ته کنید تا قسمتی که در معرض نور آفتاب قرار دارد جا به جا شود. در این شرایط فرش دچار دورنگی نمی شود. فرش دستباف را همواره روی سطح صاف مانند سرامیک یا موزاییک کف پارکت پهن کنید. از پهن کردن فرش دستباف بر روی راه پله ها یا مکانی که با کفش عبور و مرور می شود پرهیز کنید. فرش های ابریشمی را نباید به دیوار گچی به صورتی آویخت که دیوار با پشت فرش مماس یا چسبیده باشد.

نظافت و تمیز کردن فرش دستباف

نظافت و تمیز کردن فرش دستباف

نظافت و تمیز کردن فرش دستباف

یکی دیگر از نکاتی که در راهنمای نگهداری فرش دستباف باید به آن اشاره شود، نظافت و تمیز کردن این فرش ها می باشد که حتماً توجه کنید.

 به لحاظ اینکه فرشی کمتر نیاز به شست و شو  پیدا کند، باید زود به زود نظافت گردد. از راه رفتن با کفش هایی که خارج از منزل از آنها استفاده می کنید  بر روی فرش دستباف، اجتناب کنید فرش دستباف چی خوبه.

جارو برقی کشیدن

اگر فرش‌دستبافت شما در محل قرار دارد و رفت و آمد بر روی آن زیاد می باشد. باید به این موضوع توجه کنید که امکان نشستن گرد و غبار و لک و کثیفی روی آن بسیار بالا است.

سعی کنید در مکان هایی که رفت و آمد زیاد است، فرش دستباف را پهن نکنید. در این شرایط توجه کنید که نیاز است هفته‌ای دو بار یک فرش دستباف را جاروبرقی بکشید. این فرش ها ارزش بیشتری نسبت به فرش های ماشینی دارند. بنابراین در شستشوی آنها دقت کنید. از مواد آسیب زا به بافت آن استفاده نکنید. همچنین فرش دستباف را بیش از حد نشویید. استفاده از مواد شیمیایی غلیظ و زیاد  بر روی‌ فرش، باعث آسیب های جبران ناپذیری به بافت یک فرش دستباف می شود.

احتمال آسیب دیدگی بافت فرش دستباف

احتمال آسیب دیدگی بافت فرش دستباف

احتمال آسیب دیدگی بافت فرش دستباف

یکی از مشکلاتی که زیاد گزارش می شود، آسیب به فرش های دستباف در حین شستشو یا مراجعه به قالیشویی های غیرمجاز و نامناسب است. این اتفاق باعث خواهد شد تا آسیب زیادی به بافت و رنگ فرش وارد شود.

استفاده از مواد شوینده نامناسب و رنگ مواد به کار رفته، ساختار فرش را از بین می‌برد. در این شرایط امکان دارد که فرش دچار رنگ پریدگی شود. این مورد تصویر ناخوشایندی در فرش دستبافت شما ایجاد می کند.

پس هنگام شستشوی فرش توجه کنید که  فرش شما از چه جنسی است و به چه موادی نیاز دارید که برای شستشوی مناسب فرش استفاده کنید. همچنین اگر قصد دارید فرش‌دستبافت خود را به یک قالیشویی بسپارید. حتماً دست باف بودن آن و اینکه پشمی و ابریشمی است را به قالیشویی اطلاع دهید انواع مواد شوینده برای فرش دستبافت.

تقسیم بندی انواع فرش دستبافت از نظر جنس

در راهنمای نگهداری فرش دستباف باید به این نکته دقت کنید که هر فرش دستباف، دارای جنس و طرح و رنگ خاص خود می باشد. همچنین جنس متفاوت نگهداری متفاوتی نیز می‌طلبد.

در شستشو و پاک سازی و نگهداری آنها باید شرایط متفاوتی را اعمال کنیم. مانند فرشهای دستگاه و ابریشمی که شرایط شستشو و نگهداری متفاوتی با فرش های دستباف دارند.

فرش های پشمی چه فرش هایی می باشند؟

فرش های پشمی چه فرش هایی می باشند؟

فرش های پشمی چه فرش هایی می باشند؟

فرش های پشمی فرش هایی می باشند که نخ بکار رفته در تار و پود آنها از پرزهای پشمی به دست آمده است. به این صورت که در ایلات ایران و درقسمت عشایر استفاده از فرش های دستبافت به نوع پشمی رواج دارد.

این فرش ها حساسیت خاص خود را در هنگام نگهداری دارند. جهت راهنمای نگهداری فرش دستباف از جنس پشم باید این موضوع را گوشزد کنید. که بعضی از مواد باعث خوردگی جنس پشم می شوند مانند مواد قلیایی سنگین نرخ قالیشویی ها چقدر است.

در راهنمای نگهداری فرش دستباف از نوع ابریشمی، باید این موضوع را گوشزد کنیم که استفاده از بعضی از مواد شوینده جهت شستشوی فرش دست بافت ابریشمی باعث آسیب به فرش می شود.

b2n

yun

Handmade carpet maintenance guide