راهنمای نگهداری فرش ابریشم

در این مطلب می خواهیم تا راهنمای نگهداری فرش ابریشم را برای شما عنوان کنیم. فرش های ابریشمی در بین فرش های دستباف از گران ترین و پر بها ترین و ارزشمندترین نوع فرش ها می باشد.

بسته به نوع جنس آنها، نگهداریشان از نوع جنس فرش های دستبافت دیگر سخت تر بوده و نیازمند داشتن مهارت و دانش کافی در این راستا می باشد. اگر فردی بتواند یک فرش ابریشم را به درستی نگهداری کند، این فرش ها قابلیت آن را دارند که تا قرن ها باقی بمانند نحوه تمیز کردن فرش با بخارشوی.

همچنان جلوه کیفیت و شکوه اولیه خود را حفظ می کنند. در این مقاله قرار است شما را با راهنمای نگهداری فرش ابریشم آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

رطوبت یک دشمن برای فرش ابریشم

برای شستشوی فرش ابریشم، لازم است تا شما را در این زمینه راهنمایی کنیم. حتماً آن را به مراکز شستشوی دارای مجوز بسپارید. شستشوی غیر اصولی و استفاده از مواد شوینده نامرغوب و اسیدی، باعث آسیب دیدن فرش ابریشم شما خواهد شد.

همچنین شفافیت و جلوه آن را از بین خواهد برد. بعد از شستشوی فرش در قالیشویی حتما این موضوع را باید رعایت کنید.قالی ابریشم باید کاملاً خشک شود و هیچ رطوبتی در فرش باقی نماند. رطوبت یک دشمن برای بافت ابریشمی فرش به حساب می آید. به این صورت که وجود رطوبت در الیاف فرش ابریشم باعث پوسیدگی آن خواهد شد.

شستشوی فرش ابریشم

شستشوی فرش ابریشم

شستشوی فرش ابریشم

به منظور راهنمای نگهداری فرش ابریشم، در این مقاله شما را با نکاتی در زمینه نگهداری این فرش ارزشمند آشنا خواهیم کرد. یکی از نکاتی که حتماً باید بدانید این است که فرش دستباف را جوری پهن کنید که در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرد.

به این علت که به مرور زمان رنگ آن پریده می‌شود و از زیبایی و ارزش آن کاسته خواهد شد. هر از گاهی فرش را سرو ته کنید. تا قسمتی که در معرض نور آفتاب قرار دارد، جا به جا شود و فرش دچار دورنگی نشود قالیشویی در خیابان مولوی.

فرش دستباف را همواره روی سطح صاف مانند سرامیک یا موزاییک کف پارکت پهن کنید. از پهن  کردن فرش دستباف بر روی راه پله ها یا مکانی که با کفش عبور و مرور می شود پرهیز کنید.

فرش های ابریشمی را نباید به دیوار گچی به صورتی آویخت که دیوار با پشت فرش مماس یا چسبیده باشد.

نظافت و تمیز کردن فرش ابریشم

یکی دیگر از نکاتی که در راهنمای نگهداری فرش ابریشم باید توصیه کنیم، درباره شستشو، نظافت و تمیز کردن این فرش ها می باشد. حتماً توجه کنید به لحاظ اینکه فرشی کمتر نیاز به شست و شو  پیدا می کند، باید زود به زود نظافت گردد.

از راه رفتن با کفش هایی که خارج از منزل از آنها استفاده می  کنید  بر روی فرش ابریشم و دستباف اجتناب کنید.

جارو برقی کشیدن

جارو برقی کشیدن

جارو برقی کشیدن

اگر فرش ابریشم ‌دستبافت شما در محل رفت و آمد قرار دارد. باید به این موضوع توجه کنید که امکان نشست گرد و غبار و لکه و کثیفی روی آن بسیار بالا است.

سعی کنید در مکان هایی که رفت و آمد زیاد است، فرش ابریشم دستباف که ارزش و قیمت زیادی دارد را پهن نکنید. در این شرایط توجه کنید که نیاز است هفته‌ای دو بار، یک فرش ابریشم دستباف را جاروبرقی بکشید.

اهمیت نگهداری فرش ابریشم

این فرش ها ارزش بیشتری نسبت به فرش های ماشینی دارند. بنابراین در شستشوی آنها دقت کنید که از مواد آسیب زا به بافت آن استفاده نکنید. همچنین فرش ابریشم دستباف را بیش از حد نشویید نگهداری از فرش روشن.

استفاده از مواد شیمیایی غلیظ و زیاد بر روی‌ فرش باعث آسیب های جبران ناپذیری در بافت یک فرش ابریشم دستباف می شود. توجه به رهنمای نگهداری فرش ابریشم بنا به این دلایل اهمیت دارد.

یکی از مشکلات زیادی که گزارش می شود آسیب به فرش های ابریشم دستباف در حین شستشو یا مراجعه به قالیشویی های غیرمجاز و نامناسب است که باعث خواهد شد تا آسیب زیادی به بافت و رنگ فرش واردکند.

احتمال آسیب دیدگی فرش ابریشم

احتمال آسیب دیدگی فرش ابریشم

احتمال آسیب دیدگی فرش ابریشم

استفاده از مواد شوینده نامناسب، رنگ مواد به کار رفته در ساختار فرش را از بین می‌برد. امکان دارد که فرش دچار رنگ پریدگی شود. یا حتی این فرش در قسمت هایی که رنگ آنها پخش شده است به قسمت های روشن برود.

در این صورت تصویر ناخوشایندی روی فرش ابریشم شما ایجاد می کند. پس هنگام شستشوی فرش توجه کنید که  فرش شما از چه جنسی است. و به چه موادی نیاز دارید که برای شستشوی مناسب فرش استفاده کنید قالیشویی شادمان.

همچنین اگر قصد دارید فرش ابریشم ‌دستبافت خود را به یک قالیشویی بسپارید. حتماً از دستباف بودن آن و اینکه پشمی و ابریشمی یا هر جنس دیگری دارد نیز، قالیشویی را مطلع کنید.

b2n

yun

Silk Carpet Maintenance Guide