فرش دستباف چی خوبه

فرش دستباف چی خوبه؟ امروز می خواهیم بیشتر درباره فرش دستباف صحبت کنیم. فرش دستباف نایین یکی از بهترین انواع فرش های دنیا است که دانستن مهم ترین ویژگی های این فرش ها می تواند برای طرفداران و خریداران فرش ایرانی در سراسر جهان بسیار حائز اهمیت باشد شستشوی فرش دستبافت.

بنابراین اگر دوست دارید بیشتر درباره فرش دستباف بدانید، تا انتهای متن با ما همراه باشید.

فرش دستباف نایین

شهرستان نایین در مرکز شهر نایین در حاشیه جنوبی کویر مرکزی ایران و جنوب غربی اصفهان قرار دارد. قدمت ساخت این شهر به دوران قبل از اسلام برمی گردد.

به دلیل جغرافیای کویری و آب و هوای خشک و پرآب در این منطقه، صنایع دستی از دیرباز مهمترین منبع درآمد ساکنان آن محسوب می شده است.

یکی از این صنایع که به شهر نایین شهرت داشت، تولید پارچه های کرباسی برای تولید عبا بود که معمولاً از پشم شتر مرغوب و با ظرافت فراوان تهیه می شد.

با پیشرفت صنعت نساجی در اروپا و ورود پارچه های مرغوب و ارزان به ایران، صنعت بافندگی نائینی رونق خود را از دست داد.

همین امر باعث شد تا بافندگان نائینی مانند سایر مراکز نساجی همجوار مانند کاشان و کرمان به بافت فرش بپردازند. به دلیل کویری و خاک شور امکان انجام فعالیت های دیگر وجود نداشت.فرش دستباف چی خوبه

بیشتر بخوانید: روش شستن فرش دستباف در خانه

طرح و نقش فرش های دستباف نایین

طرح و نقش فرش های دستباف نایین

طرح و نقش فرش های دستباف نایین

تاثیر طرح های فرش دستباف نایین از طرح های فرش دستباف اصفهان بنا به دلایلی که در بالا ذکر شد. با وجود استقلال در رنگ آمیزی طرح ها، یکی از مهمترین ویژگی های فرش دستباف نایین است.

استفاده زیاد از نقوش لچک و ترنج با ترکیب نقوش اسلیمی و ختایی در فرش دستباف نایین به حدی است. که فرش دستباف نایین را اغلب با طرح لچک و ترنج می شناسند.فرش دستباف چی خوبه

عدم استفاده از تکنیک سایه روشن در رنگ آمیزی و طرح ها به طوری که این عامل در کنار سایر عوامل مانند تکنیک بافت و محدودیت رنگ باعث تولید جلوه های بصری از نوع سنتی و غربی در فضای داخلی شده است.

رنگ فرش نایین چه ویژگی هایی دارد؟

رنگرزی طرح های فرش های دستباف نایین به دلیل فراوانی گیاهان و رنگ های طبیعی در منطقه، معمولا با رنگ های طبیعی انجام می شود. که در این میان استفاده از رنگ های طبیعی مانند پوست انار، پوست گردو، برگ مو و ریواس از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

مشخصات فنی بافت این فرش

مشخصات فنی بافت این فرش

مشخصات فنی بافت این فرش

فرش دستباف نایین با گره ایرانی و تار و پود پنبه ای بر روی بافنده های عمودی بافته می شود. همچنین گل‌های پشمی و ابریشم یا معمولاً استفاده از ابریشم در اختلاط گل و ساقه از ویژگی‌های رایج فرش دستباف نایین است.

از دیگر ویژگی های فرش دستباف نایین می توان به استفاده از سربند چسبان، گلیم ایرانی و سر چسبان اشاره کرد.

ارزش گذاری فرش و شناخت ظرافت بافت در فرش های این منطقه بر اساس تعداد لایه ها و نخ ها است. اولین نکته ای که در تعیین رنگ رنگ فرش باید به دقت مشخص شود. ساختار شیمیایی الیاف به کار رفته در بافت فرش است انواع مواد شوینده برای فرش دستبافت.

چه رنگ هایی موجود است؟

در واقع این نوع الیاف است که مشخص می کند چه نوع رنگی برای کار ما نیاز است و از چه تکنیک رنگرزی برای آن استفاده کنیم، برای درک بهتر این موضوع به مثالی توجه کنید.

الیاف مشتق شده از حیوانات و منشاء طبیعی مانند پشم و ابریشم دارای ساختار پروتئینی هستند که به دو گروه اسیدی و قلیایی تقسیم می شوند.

وقتی از الیاف با این ساختار استفاده می کنید، طبیعی است که رنگ ها را به مولکول های آنها متصل کنید. شما باید از رنگ هایی استفاده کنید که ساختاری مشابه و خاص خود دارند. بنابراین رنگ های شما نیز باید ساختار اسیدی و قلیایی داشته باشند و به نوعی طبیعی باشند.

اما هنگامی که از الیاف مصنوعی برای بافت فرش خود استفاده می کنید. روش کار شما برای چسباندن رنگ به الیاف مصنوعی شما (پلی الفین ها و هیدروکربن ها) متفاوت است.

در ادامه به بررسی دقیق هر دو نوع رنگرزی فرش یعنی رنگ های طبیعی و مصنوعی می پردازیم و انواع آن ها را به شما معرفی می کنیم.فرش دستباف چی خوبه

رنگ های گیاهی اولین و قطعا بهترین رنگ در بین انواع رنگ های رنگرزی فرش هستند. که می توانند کیفیت و زیبایی فوق العاده ای را برای فرش شما به ارمغان بیاورند قالیشویی منیریه.

سخن پایانی

سخن پایانی

سخن پایانی

در این متن سعی کردیم شما را با فرش دستباف آشنا کنیم. همانطور که از نامش پیداست. این رنگها از گیاهان طبیعی به دست می آیند که مهمترین آنها عبارتند از ; روناس، پوست گردو، نیل، برگ مو، پوست انار. ویژگی بارز استفاده از رنگ های طبیعی، پایداری و شفافیت بالای آنهاست که نتیجه را بسیار مناسب می کند.

b2n

yun

What good is a handmade carpet